Dlaczego należy pić wodę przed wysiłkiem fizycznym i w jego trakcie?

Powrót Powrót

Wodę należy pić w ciągu całego dnia małymi porcjami, aby uzupełniać ją w tempie podobnym do jej utraty. O odpowiednie nawodnienie trzeba szczególnie dbać zarówno przed jak i w trakcie (jeśli ćwiczymy dłużej niż godzinę) oraz po wysiłku fizycznym, gdyż podczas ćwiczeń pełni ona szczególną rolę -chroni organizm przed przegrzaniem oraz transportuje składniki odżywcze będące paliwem dla mięśni. Odwodnienie jest najczęstszą przyczyną spadku wydajności i  wytrzymałości podczas ćwiczeń fizycznych. utrata płynów w ilości 5% masy ciała ogranicza wydajność pracy o  30%. W  kilku badaniach wykazano, że utrzymanie prawidłowego nawodnienia przed i podczas wykonywania wysiłku fizycznego jest skutecznym sposobem dla poprawy jego efektywności w różnych warunkach. Każde 1% odwodnienie organizmu przyspiesza pracę serca o 5 uderzeń. Utrata wody podczas ćwiczeń powoduje zmniejszenie objętości osocza i przepływu krwi przez mięśnie, co prowadzi do narastania zmęczenia mięśni, układu nerwowego, spadku przewodnictwa nerwowego.30 RapoRt: Fakty i mity o wodzie
Żeby określić ilość potrzebnych płynów, można zastosować pewien trik. W tym celu należy się zważyć przed i po treningu. Jeśli po treningu ważymy mniej niż przed, to powstała różnica (można ewentualnie odliczyć od niej spożyte w międzyczasie płyny) stanowi ilość płynów, którą organizm wydala podczas uprawiania sportu. Najlepsza recepta na nawodnienie? Wypić szklankę wody 10-15 minut przed rozpoczęciem ćwiczeń oraz pić w regularnych odstępach czasu około 150 – 350 ml co 15-20 minut. 


Źródło: www.wodanastart.pl